Ad Code

Responsive Advertisement

Tom Loses a Tooth|Mark Twain|West Bengal board class 9 English solution|Model Activity tasks|question and answer|Bengali Meaning and Explanation

 

Tom Loses a Tooth|Mark Twain|West Bengal board class 9 English solution|Model Activity tasks|question and answer|Bengali Meaning and Explanation


Tom Loses a Tooth|Mark Twain|West Bengal board class 9 English solution|Model Activity tasks|question and answer|Bengali Meaning and Explanation 




Tom Loses a Tooth  গল্পটির বাংলা অনুবাদ দেওয়া হলো:



Tom always found Monday mornings to be miserable.

টমের কাছে সোমবার সকাল সবসময় দুঃখজনক মনে হতো।

Monday began another week's slow suffering in school.
সোমবার মানে স্কুলে আরেকটা ধীর এবং যন্ত্রণাদায়ক সপ্তাহের শুরু।

Tom lay thinking.
টম শুয়ে শুয়ে চিন্তা করছিল।

Presently, he wished that he was sick: then he could stay home from school.
তখনই সে চাইল যেন সে অসুস্থ হতো: তাহলে সে স্কুলে না গিয়ে ঘরে থাকতে পারত।

He investigated his body with the hope of finding some ailment.
সে আশায় নিজের শরীর পরীক্ষা করতে লাগল, যদি কোনো অসুখ পায়।

He thought that he had found symptoms of stomach trouble.
সে ভাবল তার পেটের সমস্যা হয়েছে এমন লক্ষণ পেয়েছে।

He began to grow hopeful.
সে আশাবাদী হয়ে উঠল।

However, the symptoms soon grew feeble and wholly went away.
তবে সেই লক্ষণগুলো খুব তাড়াতাড়ি দুর্বল হয়ে গেল এবং পুরোপুরি চলে গেল।

Tom thought further.
টম আরও ভাবতে লাগল।

Suddenly he discovered something.
হঠাৎ সে কিছু একটা আবিষ্কার করল।

One of his upper front teeth was loose.
তার উপরের সামনের একটি দাঁত নড়ে যাচ্ছে।

He felt lucky.
সে নিজেকে ভাগ্যবান মনে করল।

He was about to groan when it occurred to him
সে কষ্টের ভান করতে যাচ্ছিল, তখন তার মনে হলো—

that if Aunt Polly was to know she would surely pull it out and that would hurt.
যদি আন্টি পলি এটা জানেন, তাহলে তিনি দাঁতটা অবশ্যই তুলে ফেলবেন আর সেটা খুব ব্যথা দেবে।

Tom thought he would hold the tooth in reserve for the present.
টম ভাবল দাঁতটার বিষয়টা এখনই না বলে জমা রাখবে।

He remembered hearing from a doctor that a certain ailment
সে মনে করল, একবার এক ডাক্তারকে বলতে শুনেছিল—

could lay up a patient for three days and make him lose a finger.
যে একটি নির্দিষ্ট অসুখে রোগী তিন দিন শয্যাশায়ী থাকে এবং তার একটি আঙুল কাটা পড়ে।

He eagerly drew his sore toe from under the sheet and held it up for inspection.
সে তাড়াতাড়ি চাদরের নিচ থেকে তার ব্যথাযুক্ত আঙুল বের করে পরখ করতে লাগল।

He did not know the necessary symptoms.
সে প্রয়োজনীয় লক্ষণগুলো জানত না।

However, it seemed like a good chance.
তবুও এটা তাকে ভালো সুযোগ মনে হল।

Tom fell to groaning.
টম কষ্টে গোঙাতে লাগল।

But his brother Sid slept on.
কিন্তু তার ভাই সিড তখনো ঘুমাচ্ছিল।

Tom groaned louder.
টম আরও জোরে গোঙাল।

He fancied that he began to feel pain in the toe.
সে কল্পনা করল যেন সত্যিই তার আঙুলে ব্যথা হচ্ছে।

No response came from Sid.
সিডের কোনো সাড়া এলো না।

Tom then started a succession of groans.
টম এরপর একটার পর একটা গোঙানির শব্দ করতে লাগল।

However, Sid snored on.
তবুও সিড ঘুমিয়ে গুঁগুঁ করছিল।

Tom became excited.
টম উত্তেজিত হয়ে উঠল।

He said, "Sid, Sid!" and shook him.
সে বলল, “সিড, সিড!” আর তাকে ঝাঁকাতে লাগল।

This course worked well.
এই পদ্ধতি কাজ করল।

Sid yawned, then raising himself on his elbow, stared at Tom.
সিড হাই দিয়ে কনুইয়ে ভর দিয়ে উঠল আর টমের দিকে তাকাল।

Tom went on groaning.
টম গোঙাতে থাকল।

Sid said, "Tom! Say Tom!"
সিড বলল, “টম! বলো টম!”

No response.
কোনো উত্তর নেই।

"Here, Tom! Tom! What's the matter, Tom?"
“এই টম! টম! কী হয়েছে টম?”

Sid shook him and looked in his face anxiously.
সিড তাকে ঝাঁকাতে লাগল এবং উদ্বিগ্নভাবে তার মুখের দিকে তাকাল।

Tom moaned out: "Oh, don't, Sid. Don't shake me."
টম গোঙাতে গোঙাতে বলল: “ওহ, না সিড। আমাকে ঝাঁকিও না।”

"Why, what's the matter, Tom? I must call auntie."
“কী হয়েছে টম? আমাকে আন্টিকে ডাকতেই হবে।”

"No, never mind. It'll be over by and by, maybe. Don't call anybody."
“না, দরকার নেই। কিছুক্ষণের মধ্যে ঠিক হয়ে যাবে হয়তো। কাউকে ডাকো না।”

"But I must! Don't groan so, Tom, it's awful. 


“কিন্তু আমি ডাকতেই হবে! টম, এত কষ্টে গোঙিও না, এটা খুব ভয়ানক লাগছে। 

How long have you been this way?"

কতক্ষণ ধরে তুমি এমন কষ্ট পাচ্ছ?”

"Hours. Ouch! Oh, don't stir so, Sid. You'll kill me."
“ঘণ্টার পর ঘণ্টা। আউচ! ওহ, নড়িও না সিড। তুমি আমায় মেরে ফেলবে।”

"Tom, why didn't you wake me sooner?

 
“টম, তুমি আগে আমাকে ডাকলে না কেন? 

Oh, Tom you aren't dying, are you? Don't Tom, oh don't."

ওহ টম, তুমি মারা যাচ্ছ না তো? দয়া করে না টম, না।”

"I forgive everybody, Sid. Tell them so."
“আমি সবাইকে ক্ষমা করে দিচ্ছি, সিড। তাদের বলে দিও।”

Sid had rushed to call help.
সিড সাহায্য আনতে দৌড়ে গেল।



Tom's imagination was working perfectly by now and his groans had gathered a genuine tone.

এই সময়ে টমের কল্পনা পুরোপুরি কাজ করছিল এবং তার গোঙানিতে যেন সত্যিকারের যন্ত্রণার সুর ছিল।


Meanwhile, Sid flew downstairs and said: "Oh, aunt Polly, come! Tom's dying!"

এদিকে সিড নিচে দৌড়ে গিয়ে বলল: "ওহ, আন্টি পলি, আসুন! টম মারা যাচ্ছে!"


"Dying?"

"মারা যাচ্ছে?"


"Yes. Don't wait, come quick."

"হ্যাঁ। দেরি করবেন না, তাড়াতাড়ি আসুন।"


"What rubbish! I don't believe it."

"কি আজেবাজে কথা! আমি বিশ্বাস করি না।"


She flew upstairs with Sid and Mary, Tom's cousin.

তিনি সিড এবং টমের কাজিন মেরিকে নিয়ে দৌড়ে সিঁড়ি বেয়ে ওপরে উঠলেন।


Her face grew pale and her lips trembled.

তার মুখ ফ্যাকাশে হয়ে গেল এবং ঠোঁট কেঁপে উঠল।


When she reached the bedside, she gasped out: "Tom! Tom, what's the matter with you?"

যখন তিনি বিছানার কাছে পৌঁছালেন, তিনি হাঁপাতে হাঁপাতে বললেন: "টম! টম, তোমার কী হয়েছে?"


"Oh, auntie, I'm—"

"ওহ, আন্টি, আমি—"


"What is the matter with you child?"

"তোমার কী হয়েছে, বাছা?"


 "Oh, auntie, my toe is paining."

"ওহ আন্টি, আমার আঙুলে ব্যথা করছে।"


The old lady sank into a chair.

 

বুড়ি এক চেয়ারে বসে পড়লেন। 

She laughed a little, then cried a little.

তিনি অল্প হেসে নিলেন, তারপর একটু কেঁদে ফেললেন।


Then she said: "Tom, what a shock you did give me!

তারপর তিনি বললেন: "টম, তুমি আমাকে কী ভয়টাই না দিয়েছিলে! 

Now shut up the nonsense and get out of this."

এখন এসব বাজে কথা বন্ধ করো আর এখান থেকে উঠো।"


The groans ceased. 

গোঙানি থেমে গেল। 

The toe pain vanished. 

আঙুলের ব্যথা উধাও হয়ে গেল।

Tom felt a little foolish and said, "Aunt Polly, how my tooth aches!

 টম একটু বোকা বোকা ভাব নিয়ে বলল, "আন্টি পলি, আমার দাঁতে কী ভয়ানক ব্যথা!

The pain is more than that in my toe."

 এটা আমার আঙুলের ব্যথার থেকেও বেশি।"


"Your tooth, indeed! What's the matter with your tooth?"

"তোমার দাঁত, সত্যিই? দাঁতে কী হয়েছে?"


"One of them is loose and it aches awfully."

"এর একটা নড়বড় করছে আর খুবই ব্যথা দিচ্ছে।"


"There, there, now don't begin that groaning again.

"আচ্ছা, আচ্ছা, এখন আবার গোঙানো শুরু কোরো না।"

 "Open your mouth. Your tooth is loose but you're not going to die for that."

 মুখ খুলো। তোমার দাঁতটা নড়ছে ঠিকই, কিন্তু এজন্যে কেউ মারা যায় না।

Mary, get me a silk thread."

 মেরি, একটা সিল্কের সুতো নিয়ে এসো।"


Tom said: "Oh, please auntie, don't pull it out. It doesn't hurt any more. "

টম বলল: "ওহ, দয়া করে আন্টি, দাঁতটা তুলবেন না। এখন আর ব্যথা করছে না।"


"Please auntie, I don't want to stay home from school."

"দয়া কর আন্টি, আমি আর স্কুলে না যাওয়ার জন্য ঘরে থাকতে চাই না।"


"So all this was because you wanted to stay home from school and go fishing?

"তাহলে সবকিছু শুধুই স্কুলে না যাওয়ার আর মাছ ধরতে যাওয়ার জন্য? "

 "Tom, Tom, I love you so much and you try to break my heart in every way with your naughtiness!"

"টম, টম, আমি তোমাকে খুব ভালোবাসি আর তুমি তোমার দুষ্টুমির মাধ্যমে বারবার আমার হৃদয় ভাঙো!"


By this time the dental instrument was ready.

এই সময়ে দাঁত তোলার সরঞ্জাম প্রস্তুত হয়ে গেছে।


The old lady fastened one end of the silk thread to Tom's tooth and the other end to the bed-post.

বুড়ি একজন সিল্ক সুতোর এক প্রান্ত টমের দাঁতে আর অন্য প্রান্ত বিছানার খুঁটির সঙ্গে বেঁধে দিলেন।


She pulled and the tooth hung dangling by the bed post.

তিনি টান দিলেন, আর দাঁতটা ঝুলে রইল খুঁটির সঙ্গে।


Tom now had a gap in his upper row of teeth.

এখন টমের উপরের দাঁতের সারিতে একটা ফাঁক তৈরি হয়েছে।


This enabled him to smile in a new and admirable way.

এতে করে সে এক নতুন ও চমৎকার ভঙ্গিতে হাসতে পারত।







Textual questions:


Exercise 1

Tick the correct answer from the given alternatives:


(1) Tom felt miserable on the mornings of

(a) Sunday

(b) Monday

(c) Thursday

(d) Saturday

Ans: (b) Monday


(2) If Aunt Polly was to know that Tom had a loose tooth, she would

(a) call a doctor

(b) bring him some medicines

(c) surely pull it out

(d)tell him to rest

Ans: (c) surely pull it out


(3) Tom drew his sore toe from under the

(a) sheet

(b) blanket

(c)pillow

(d) mosquito-net

Ans: (a)sheet



(4) Sid flew down the stairs to call

(a) the doctor

(b) Mary

(c) the nurse

(d) aunt Polly

Ans: (d) aunt Polly



(5) The thread that Mary got aunt Polly was made of

(a) cotton

(b) jute

(c) silk

(d)wool

Ans: c) silk


Exercise 2

Answer the following questions within fifteen words:

(1)Which one of Tom's tooth had come loose?

Ans: A tooth in the upper row of Tom had come loose.


(2) How are Sid and Mary related to Tom?

Ans: Sid was Tom's brother and Mary was his cousin.


(3)Why did Tom ask Sid not to stir him?

Ans: Tom asked Sid not to stir him because it might increase the pain of his sore toe.


(4)Why did Tom pretend his toe was paining?

Ans: Tom pretended that his toe was paining to avoid schooling that day.


Exercise 3

Answer the following questions within twenty five words:

(1) What did Tom remember hearing from a doctor?

Ans: Tom remembered hearing from a doctor that there was some particular ailment that could lay up a patient for three days and make him lose a finger.



(2) How did Aunt Polly react to the news that Tom was dying?

Ans: Aunt Polly was surprised and did not believe what Sid told her but at the same time she became nervous as her face turned pale and her lips were trembling.


(3) How was Tom's loose tooth taken out?

Ans: With a silk thread Tom's loose tooth was taken out. Aunt Polly fastened one end of the thread with the tooth and the other end with the bed-post and pulled the tooth out.



Exercise 4

Do as directed.

(a) Rafique was running fast.(change into an interrogative sentence)

Ans: Was not Rafique running fast?


(b) The boy would never forget the exciting incident.(change into an affirmative sentence)

Ans: The boy would always remember the exciting incident.


(c) We had a wonderful time last evening.(change into an exclamatory sentence)

Ans: What a wonderful time we had last evening!


(d) He loves to play football.(change into an interrogative sentence)

Ans: Doesn't he love to play football?


(e) Rina tried all her plans.(change into a negative sentence)

Ans: Rina left no plan untried.


(f) Shut the door, Robin.(change into an assertive sentence)

Ans: You are requested to shut the door, Rabin.




Exercise 5

Replace the underlined words with suitable phrasal verbs from the list given below. Change the form of verbs where necessary. There is one extra phrasal verb in the list:


(a) The enemy surrendered without a fight.

Ans: The enemy gave in without a fight.


(b) The child was recovered in a month.

Ans: The child was came round in a month.


(c) The police investigated the case.

Ans: The police looked into the case.


(d) Puja could understand what her sister said.

Ans: Puja could make out what her sister said.

(e) The old man could not remember his childhood experiences.

Ans: The old man could not call up his childhood experiences.

List of phrasal verbs: look into, make out, look for, come round, give in, call up









Exercise 6

Write a newspaper report on a road accident within 100 words. Use the following

hints: brake failure of a bus-collided with a truck-5 injured including a child and a woman-injured sent to hospital-released with first aid-traffic disrupted-police intervened-normalcy restored

Ans:

Bus Collides with Truck Due to Brake Failure, 5 Injured

                                     -- By a Staff Reporter 

Kolkata, April 30: A road accident occurred yesterday afternoon when a bus suffered brake failure and collided with a truck near Park Street. Five people, including a child and a woman, were injured in the mishap. The injured were promptly rushed to a nearby hospital and released after receiving first aid. The collision caused a temporary disruption in traffic, leading to long queues of vehicles. Police arrived quickly at the scene, managed the situation efficiently, and restored normalcy within an hour. An investigation into the mechanical failure has been initiated.



Post a Comment

0 Comments